Het segmenteren van klanten is het opdelen van je klanten in bepaalde groepen, op basis van kenmerken zoals bijvoorbeeld interesse, eisen, lokatie, assurantie producten of leeftijden.


Het segmenteren, opdelen in groepen, van je klantenbestand maakt het makkelijker alles georganiseerd te houden. Zo kan je identificeren met wat voor klant je te maken hebt, eenvoudiger en gericht je marketingactiviteiten uit te zetten en je service, dienst/product en relaties beter beheren. Dit zorgt op zijn beurt weer voor verhoogde loyaliteit en conversies.


Waarom klanten segmenteren?

Er zijn diverse reden waarom het handig is om klantsegmentatie toe te passen;


  • Meer weten over en van je klant(en) betekent dat je efficiënter content kan aanleveren/maken dat aansluit bij de wensen, doelen en kansen.
  • Gerichte marketing campagnes die aansluiten bij de doelgroepen en daardoor beter converteren
  • De algehele klantervaring verbeteren doordat je op voorhand weet welke uitdagingen en problemen bepaalde segmenten kunnen hebben t.o.v. andere groepen
  • Verhoogde klantloyaliteit door gepersonaliseerde content en interacties
  • Weten wie je “beste” klanten zijn en waarom
  • Begrijpen hoe je een bepaald segment het best kan benaderen/bereiken
  • Kansen herkennen voor nieuwe producten, diensten of service



Dit zijn maar enkele voorbeelden waarom het indelen van je klantenbestand zijn tijd waard is en waarom het in zijn voordeel is voor jou. 




Wat kan Assu® voor jou betekenen?


Wil je beginnen met klantsegmentatie? Volg dan de volgende stappen:


Stap 1: Begin met het aanvragen van een segmenatiescript/selectie via A.i. Servicedesk. In je aanvraag vermeld je duidelijk wat je terug wilt zien. Bijvoorbeeld "alle mensen ouder dan 50 jaar zonder reisverzekering". Wij melden je ticket gereed en je ontvangt van ons een melding dat het script klaar is.


Let op: hier zijn kosten aan verbonden. Informeer naar de actuele kosten.


Stap 2: Vervolgens ga je de informatie binnenhalen in Assu®


In Assu® zet je de tijdgebonden servertaak "VoerDatabeScriptsUit" klaar

Je kunt zelf de periodidiciteit bepalen waarin de servertaak je gegevens ophaalt. Assu® zal hiermee altijd up to date zijn wat betreft de velden die weggezet worden.


De velden die voor de segmentatie gebruikt worden vind je terug op de relatiekaart. Het zijn onder andere:

Veld:

Uitleg:

Kenmerk:

Je kunt op basis van de Stamtabellen (dossier)kenmerken aanleggen die je aan bepaalde klanten toekent. Deze kenmerken kunnen als basis voor je selecties dienen.

Selectiecode:

De selectiecode kun je gebruiken als unieke code voor een bepaalde groep klanten als basis voor een selectie.

Sterwaarde:

De sterwaarde vind je bovenaan de relatiekaart terug in de vorm van een aantal sterren. Je kunt klanten tussen de 1 en 5 sterren toekennen.




Meest gebruikte velden ter illustratie



bron; Klantsegmentatie: sneller groeien door je klanten te segmenteren (offerte.nl)