Verkeerd geboekte vooruitbetaling corrigeren
Als u per ongeluk via uw boekhoudprogramma een vooruitbetaling op een verkeerde klant heeft geboekt dan kunt u dit in Assu als volgt corrigeren:
Stap 1: Ga via de relatiekaart van de verkeerde relatie naar 'factuuroverzicht'
U ziet in het factuuroverzicht de verkeerd geboekte vooruitbetaling als creditfactuur staan (het factuurtype is 'vooruitbetaling')
Stap 2: Selecteer de foutieve factuur en kies voor 'Geselecteerde facturen crediteren'
Stap 3: Klik op 'Ja'
Stap 4: U komt nu in het factuurscherm waarin u de factuur tegenboekt.
Het factuurtype dient op 'Vooruitbetaling' te staan.
Klik op 'Opslaan en sluiten' als alles goed staat.
Stap 5: De 2 facturen staan nu onder elkaar in het overzicht en zijn samen nul. Ze dienen nu nog met elkaar verrekend te worden.
Selecteer voor het verrekenen de eerste (foute) factuur en klik op de knop 'Factuur verrekenen'
Stap 6: Klik op 'Volgende> '
Stap 7: Selecteer nu de factuur die zojuist aangemaakt is als tegenboeking en klik op 'Volgende>'
Stap 8: Klik op 'Ja'
Stap 9: Klik 'Voltooien'
De 2 facturen zijn nu verrekend en verdwenen uit het factuuroverzicht.
Stap 10: Nu alles weg is bij de foute klant dient u nu nog bij de juiste relatie een creditfactuur aan te maken met factuurtype 'Vooruitbetaling'
Ga hiervoor naar de relatiekaart van de juiste relatie en klik 'Algemene factuur'
Stap 11: Maak een creditfactuur aan met als factuurtype 'Vooruitbetaling' gevolgd door 'Opslaan en sluiten'
De juiste factuur is nu in het factuuroverzicht van de juiste relatie te zien.