Als u een achterstandsregeling wilt maken voor uw relatie dient u als volgt te werk te gaan:


Stap 1: Open de relatie via 'Algemeen' - 'Zoek Relatie'


Screenshot versie 1.2619


Stap 2: Open de relatiekaart door te dubbeklikken op de relatie en kies bovenin uw scherm voor "Achterstandsregeling".


Screenshot versie 1.2619


Stap 3: Er opent een nieuw scherm met daarin alle openstaande facturen van de geselecteerde relatie:



Het achterstandsregeling scherm bevat de volgende velden:


Omschrijving:

Vul hier de omschrijving in. Deze komt op de nieuwe factuur te staan.

Termijnen:

Kies hier hoeveel in hoeveel termijnen de klant de factuur af dient te betalen.

Administratiekosten:

Als u administratiekosten wilt berekenen kunt u die hier invullen.

Termijn bedrag:

Vul hier het bedrag in wat er per termijn betaald dient te gaan worden.

Ingangsdatum volg.termijn:

Hier kunt u aangeven per wanneer de termijn gaat lopen.

Incassowijze:

Hier kunt u aangeven hoe het bedrag betaald dient te gaan worden (automatisch incasso, maatschappij incasso et cetera)

Regeling gesloten:

Hier kunt u een vinkje zetten als de regeling gesloten is.




Stap 4: Bepaal het aantal termijnen etc. en selecteer de facturen die u in de achterstandsregeling wilt zien door er een vinkje voor te zetten.


Stap 5: Klik op 'Verwerk' bovenin uw scherm en wacht tot er een melding verschijnt. Klik dan op "OK".




De oorspronkelijke 2 facturen (rood) worden op 1 nieuwe factuur gecrediteerd (groen) en er worden nieuwe termijnfacturen aangemaakt die samen het totaalbedrag vormen van de oorspronkelijke facturen. (geel kader)

In dit voorbeeld komen er 12 termijnen van 18,33 euro uit te beginnen op 8 oktober 2019.



Stap 6: Sorteer vervolgens de facturen (termijnen) die in de achterstandsregeling zitten door er een vinkje voor te zetten (in dit voorbeelde de 12 termijnen van 18,33)


Stap 7: klik op 'Opslaan en sluiten' om het scherm te verlaten.



Boekhoudkundig gebeurt er het volgende:


- de originele factuur/facturen waarvoor de achterstandsregeling gemaakt wordt blijft staan op het oorspronkelijke grootboek.

- de creditfactuur van de originele factuur worden geboekt op het grootboek wat is ingeregeld bij de factuurtype "Achterstandsregeling". 


Via de stamtabellen kun bij het betreffende factuurtype "Achterstandsregeling" een eigen grootboek invullen.

Hoe voeg ik een factuurtype toe? (16) (aiautomatisering.nl)

- de nieuw aangemaakte achterstandsfacturen komen ook op het factuurtype "Achterstandsregeling" te staan. 

- Bij het boeken komen deze nieuwe achterstandsfacturen op het ingevoerd grootboek bij de factuurtype "Achterstandsregeling" 


Wij adviseren om een balans grootboekrekening te gebruiken omdat per saldo debet en credit aan elkaar gelijk is en je wilt geen omzetverschuiving veroorzaken.


LET OP: Heeft u geen grootboek gevuld bij de factuurtype "Achterstandsregeling" dan komen deze boekingen op het grootboek 'Niet RC zonder BTW' welke is ingeregeld bij de boekhoudinstellingen. 




De grootboeken dient u zelf in te regelen via het witte boekje links bovenin de cockpit gevolgd door 'Koppelingen' - 'Boekhoud Instellingen'.