Hieronder staan een aantal stappen die helpen bij het maken van een eindafrekening in Assu®. 

Stap 1: Klik op het tabblad ‘Algemeen’.


Stap 2: Klik op de button ‘Zoek RC Positie’.


Stap 3: Open de RC waarbij de eindafrekening plaats moet vinden.





Stap 4: Klik in de RC op de button ‘Afdrukken’. Een eindafrekening begint altijd met het afdrukken van een rapport: het eindafrekening rapport. Na het afdrukken van het rapport gaat u verder bij de volgende stap.

Dubbelklik op de rapportage genaamd ‘eindafrekening' om deze vervolgens af te drukken. Ga vervolgens terug naar de desbetreffende RC.

Stap 5: Klik in de RC Positie op de button ‘Periode afrekenen’. 



Stap 6: Klik op ‘JA’ om te bevestigen.



Indien u op ‘Ja’ klikt heeft u de mogelijkheid om het openstaande saldo mee te nemen naar de volgende periode en dus te verrekenen in wat de klant in de nieuwe periode gaat betalen, of u rekent de periode af op 0 met een factuur. 

Welke optie u kiest ligt er aan wat u wilt doen met de RC positie. Hier zijn dus geen foute keuzes in, het komt neer op voorkeur.


Stap 7: Klik op ‘Ja’ of ‘Nee’ bij de vraag of het saldo van de afrekening in de RC periode moet vallen. Ook dit wordt bepaald door uw voorkeur.


Indien u op ‘Ja’ heeft geklikt wordt de periode afgerekend en wordt er een nieuwe periode aangemaakt. Tevens komt er te staan dat de periode is afgerekend en op welke datum dat is gebeurd en is er een nieuwe periode aangemaakt.