In Assu® heeft u de mogelijkheid om zelf het Bedrijfscertificaat in te regelen door middel van een wizard.

Dit is voor u van toepassing als u al langer klant bij ons bent en al een ingericht bedrijfscertificaat hebt dat verlengd dient te worden (u krijgt hiervoor een mail van Solera)

Dit geldt uiteraard niet voor startende kantoren want dan regelen wij dit in onze migratie service.


We hebben hieronder een stappenplan opgesteld waarmee u zelf aan de slag kunt gaan.



Heeft u een versie later dan 1.2628.3.16 of de .16 zelf? Lees dan hier hoe u te werkt dient te gaan.


Als u de nieuwste versie van Assu® wilt hebben kunt u via A.i. Servicedesk een ticket aanmaken met de vraag om de nieuwste update te ontvangen. Onderin Assu® vindt u het versienummer.

Als u het certificaat al heeft opgehaald via de ABC tool van Solera, dan kunt u stap 1 overslaan


Stap 1: Vernieuw zelf het bedrijfscertificaat via de ABC-tool van Solera

De ABC-Tool is NIET opgenomen in Assu® in versies ouder dan 1.2628.3.14. Klik door naar de handleiding van Solera. https://solera.nl/kennisbank-overzicht/bedrijfscertificaat

Voor vragen over de ABC-tool en bedrijfscertificaten kunt u bellen met Digidentity (servicedesk van Solera) telnr. 070-7007976


Stap 2: Nu u het bedrijfscertificaat in bezit hebt kunt u het gaan inlezen met onze wizard.

Deze wizard vindt u onder tabblad "Beheer" in Assu® (hier heeft u de juiste rechten voor nodig) en u klikt daar op "Bedrijfscertificaat inlezen".



Volg in de wizard de onderstaande stappen:


Stap 3: In deze stap hoeft u alleen maar op "Volgende>" te klikken:


Stap 4: In deze stap bladert u door naar de locatie waar u het certificaat opgeslagen heeft staan. Het certificaat heeft u eerder opgehaald met de ABC- tool van Solera en is te herkennen aan het feit dat er .abc achter staat.

Het wachtwoord is het wachtwoord waarmee u het certificaat opgehaald heeft bij Solera!



In onderstaand scherm dient u enkel de tweede optie te gebruiken "Ik heb zelf het ABC bestand al opgehaald...."



Daarna krijgt u onderstaand scherm in beeld;




Stap 5: De gegevens van het certificaat worden u getoond. U ziet hier ook gelijk de geldigheid van het certificaat. Klik op "Volgende>" om verder te gaan:


Stap 6: In deze stap selecteert u indien nodig de I09 postbus waaraan het certificaat gekoppeld dient te worden (zet dan een vinkje neer bij "Ik wil...postbus". 

Indien u geen postbus heeft of u niet wilt koppelen dan klikt u in dit scherm op "Volgende>":


Stap 7: Controleer in dit scherm de postbussen en klik op "Volgende>":


Stap 8: U bent nu klaar met het inlezen van het certificaat. 


Alleen bij een nieuw bedrijfscertificaat dient u dit nog wel zelf handmatig in te lezen bij ASR. Lees hier hoe dit werkt. U start hiermee door op de knop ".pfx bestand opvragen" te klikken. 

Het wachtwoord is hetzelfde als u eerder heeft gebruikt en kan opgevraagd worden bij Solera.




Stap 9: Let er tenslotte op dat er bij de Aplaza instellingen tabblad Algemeen in Assu® een gebruiker geselecteerd is. Lees hier hoe dit werkt.

Klik tenslotte op "Voltooien" om de wizard te beëindigen.