U kunt in Assu® op meerdere plekken een brief versturen.

U kunt hiervoor gebruik maken van de icoontjes in het lint bovenin uw scherm: 

Onderstaand voorbeeld laat zien hoe u vanuit een relatiekaart een brief aan kunt maken:


Stap 1: Wanneer u  op (vanuit een relatie/polis/schade et cetera) klikt om een brief te versturen krijgt u het venster 'Communicatie'. Dat venster bevat twee tabbladen:


Op het eerste tabblad kunt u, in de kolom 'Aan', aanvinken wie u wilt aanschrijven. U heeft hierbij de keuze uit iedereen die gekoppeld is aan de kaart waar u op dat moment in Assu® zit. 


Vanaf de relatiekaart heeft u de keuze uit iedere persoon die gekoppeld is op het relatietabblad van de huidige relatie. 

Vanaf de poliskaart komen daar ook de maatschappij en eventueel servicebureau bij. 

Vanaf de schade kunt u ook de tegenpartij, hersteller, expert en betrokken rechtsbijstandsmaatschappijen aanschrijven.


Wanneer u een tweede persoon wilt aanschrijven, zoals de partner, vinkt u deze persoon aan in de kolom 'Tav/EnOf'. 

Hiervoor veranderen de samengevoegde velden op het sjabloon waardoor <<NAW Compleet>> ‘Dhr. Van den Boom en / of Mevr. Van den Boom’ wordt en <<Briefaanhef Compleet>> ‘Geachte heer Van den Boom en mevrouw Van den Boom’. 


Na het aanvinken van de persoon die u wilt aanschrijven klikt u op het volgende tabblad of op het groene pijltje naar rechts .


Stap 2: Op het tweede tabblad ‘Kies sjabloon’ kiest u het sjabloon dat u wilt gebruiken. Omdat u op heeft geklikt krijgt u enkel sjablonen van het soort Brief te zien. 

Het voorbeeld hieronder is gemaakt vanaf de relatiekaart en laat ons daarom enkel sjablonen zien van het type "Relatie".



Om een sjabloon te gebruiken klikt u eenmaal op het sjabloon en vervolgens op "Gebruiken" . U kunt ook dubbelklikken op het sjabloon om het te gebruiken.


Stap 3: Hierna krijgt u de Assu® Tekst Editor te zien met het sjabloon daarop ingevuld. U kunt de tekst in de editor naar eigen wens aanpassen voordat u de brief afdrukt. 


Bij het afdrukken van het sjabloon zal deze ook opgeslagen worden in de documenten-tegel.