Deze instructie is geschreven voor het verwerken van een stornering van een termijn in Feniks. Een stornering is een mislukte automatische incasso. Dit is een automatische incasso die in eerste instantie succesvol is uitgevoerd door de bankinstelling, maar die in tweede instantie is geweigerd. Dit kan door de rekeninghouder zelf zijn teruggedraaid door bijvoorbeeld onvoldoende saldo.

Via de onderstaande stappen kunt u een stornering van een termijn boeken in Feniks.

Stap 1: Klik in Feniks op de button ‘Kas/Bank’.


Stap 2: Open de juiste kas of bankrekening waar het bankafschrift ingelezen staat.


Stap 3: Dubbelklik op de regel van de laatst ingelezen afschrift om te starten met de verwerking.





Stap 4: Selecteer in het afschrift de regel en voer een klant/leverancier in middels de F4-toets.


Stap 5: Selecteer de klant en klik op ‘OK’.



Om een storno te boeken verwerkt u een betaling die aan de Debet zijde staat.

De relatie staat nu gekoppeld aan de regel. U dient nu alleen nog de termijn te koppelen middels de F4-toets.

Stap 6: Koppel vervolgens de betaling met de betaalde termijn die in het de RC van de klant staat. Selecteer de desbetreffende termijn middels de button ‘Betalingsregeling termijnen’ en klik op ‘OK’.



U heeft de boeking verwerkt. De regel komt er als volgt uit te zien in de afschrift:



De termijn staat weer open bij de klant in het factuuroverzicht waardoor er weer opnieuw geïncasseerd kan worden.