Als je een factuur aan wilt maken op basis van een eenmalig incasso dan ga je als volgt te werk:


In onderstaand voorbeeld werken we een handmatige factuur uit die vanaf een relatiekaart gemaakt wordt. Ook laten we zien hoe je de bijbehorende machtiging verstuurt. Zonder de getekende machtiging kan de factuur namelijk niet geincasseerd worden via je SEPA incasso.


Voor het machtigingsformulier heb je de rapportage "SEPA eenmalig mchtigingsformulier" nodig. Heb je zelf geen eigen rapportage hiervoor? Download dan een exemplaar in onze Assu®Store >>>


Bij het maken van een handmatige factuur hangt de factuur niet aan een product. 

Hierdoor komt de factuur niet op de RC te staan etc. Dit gebeurt alleen als de factuur aan een pakket of losse polis hangt.


Een algemene factuur kun je aanmaken vanuit een relatiekaart of poliskaart. In onderstaand voorbeeld wordt uitgegaan van een algemene factuur vanuit de relatiekaart.



De factuur aanmaken

Stap 1: In de cockpit van Assu® kun je via ‘Zoek Relatie’ een relatie openen.




Stap 2: Klik op de relatiekaart op ‘Algemene Factuur’.



Stap 3: Zet een vinkje bij "eenmalig incasso" en er komen een paar nieuwe velden bij voor de administratie van het mandaat:



Bij 'In-excasso rekening' heb je de keuze uit meerdere rekeningen als de relatie er meerdere heeft staan op zijn klantenkaart. Staat er op de klantenkaart extra informatie in het notitieveld dan zie je dat hier ook terug.


Stap 4: Klik op ‘Opslaan en Sluiten’ als de factuur volledig aangemaakt is.


Het machtigingsformulier versturen


Bovenaan de factuur is er een knop bij gekomen om eenmalig een incasso machtigingsformulier af te drukken/te versturen. We laten je in dit voorbeeld stap voor stap de wizard zien om dit formulier te versturen.




Stap 1: Na het aanklikken van de knop opent de wizard. Klik op Volgende>



Stap 2: Geef in de volgende stap aan hoe je het formulier wilt versturen. In dit voorbeeld gaan we verder met het versturen van een e-mail.

Lees hier alles over digitaal ondertekenen.



Stap 3: Selecteer de rapportage die je wilt gebruiken voor het versturen van je machtigingsformulier. Klik op Volgende>

Lees hier alles over rapportages.



Stap 4: Selecteer vervolgens het bijbehorende e-mail sjabloon (dit is de tekst in de begeleidende e-mail die je klant zal ontvangen). Klik op Volgende>

Lees hier alles over sjablonen.




Stap 5: Je eenmalige machtigingsformulier wordt nu verzonden. 


 


Stap 6: Je eenmalige machtigingsformulier is verzonden. Klik op Voltooien.

De e-mail die je hebt verzonden is terug te vinden in het documentenarchief van de relatie of product van waaruit je de e-mail verzonden hebt.