Voordat we aan dit hoofdstuk beginnen willen we even de verschillende datums toelichten die op een factuur terugkomen.

Als er een factuur aangemaakt en verzonden is dan kunt u zien dat er een aantal velden gevuld wordt op de factuur (oranje gemarkeerd op onderstaand voorbeeld):

Factuurdatum: dit is de datum waarop de factuur aangemaakt is. 

Dit is voor een handmatige factuur de datum waarop u de factuur aangemaakt heeft. 

Voor een prolongatiefactuur is dat de datum waarop u de prolongatie draait of de datum die u opgeeft bij de verwerking (zie de algemene financiële instellingen kopje "prolongatie").



Verzenddatum: dit is de datum waarop de factuur verzonden is. Dit kan per post zijn nadat deze factuur op de printer afgedrukt is of per e-mail. De manier waarop een factuur verzonden wordt is  in te regelen in het communicatieprofiel van de relatie op de relatiekaart.



Vervaldatum: dit is de datum waarop de factuur komt te vervallen, dat wil zeggen: het maximum aantal dagen wat de relatie heeft om zijn of haar factuur te betalen. Moet de relatie de factuur bijvoorbeeld binnen 14 dagen betalen dan staat hier een datum die overeenkomt met de factuurdatum +14 dagen. Dit is in te regelen bij de vervalperiode onder de algemene facturatie instellingen onder het witte boekje.


Dit is voor een handmatige- of mutatiefactuur is dat de datum waarop u de factuur aangemaakt heeft +het ingestelde aantal dagen bij de vervalperiode. 


Voor een prolongatiefactuur is dat de factuur datum + het aantal dagen wat u aangegeven bij de vervalperiode onder de algemene financiële instellingen onder het kopje "facturatie" als u een vinkje heeft gezet bij de tweede optie onder de algemene financiële instellingen kopje "prolongatie" of de premie vervaldatum van de polis als u daar geen vinkje heeft gezet.