Vanaf 3 april 2023 is de koppeling met het programma Risk Explorer voor risico- en verzekeringsmanagement uit pilotfase. Deze koppeling is van toepassing voor zowel de zakelijke als de particuliere klant. 


Met behulp van deze GRATIS koppeling kun je vanaf de relatiekaart in Assu® met 1 druk op de knop n.a.w. gegevens doorsturen naar het portaal van Risk Explorer, om daar verder risico profielen en checkups te maken en te versturen. De klant ontvangt een e-mail met het verzoek om het document (Risicoprofiel / Risico Check Up) in te vullen. 

Zodra de klant het document heeft ingevuld ontvang je als adviseur een e-mail. Risk Explorer verstuurt het ingevulde bestand via Aidbs berichten. In Assu® wordt het document opgehaald, verwerkt en het document wordt opgeslagen op de relatiekaart van de klant. 


Bij het ontvangen van een document kan ingesteld worden in Assu dat er automatisch een taak of workflow wordt aangemaakt. 


Hieronder een schematische weergave van het proces tussen Assu® en het extranet van Risk Expolorer:


Wat wordt er verstuurd?


Het betreft hier een 1 wegs koppeling m.b.t. tot het versturen van n.a.w. gegevens van Assu naar Risk Explorer. Dit is ook van toepassing met versturen van documenten (Risicoprofiel/ Risico Check Up) van Risk Explorer naar Assu®




Aan de slag



Volg onderstaande uitleg om met de Risk Explorer koppeling van start te gaan:


Stap 1: Wilt u aan de slag gaan met de Risk Explorer koppeling? Neem dan contact op met onze Support afdeling. Zij zullen de module voor u activeren. 



Stap 2: Na activatie van de koppeling heeft u twee mogelijkheden:


  • Haal zelf de licentiegegevens op via het witte boekje (lees hier hoe dit werkt). Sluit daarna Assu® af en start opnieuw op. De knoppen voor de Risk Explorer koppeling zullen nu zichtbaar zijn.
  • Laat het systeem automatisch 's-nachts de licentiegegevens ophalen. De knoppen zullen dan de volgende dag zichtbaar zijn




Stap 3: Start nu met uw instellingen inregelen voor Risk Explorer


Voer de onderstaande stappen uit om vervolgens met de Risk Explorer koppeling van start te gaan:

Uw instellingen inregelen voor Risk explorer

  • Instellen API koppeling per adviseur (stamtabellen-adviseur-tabblad Risk Explorer)
  • Instellen Tenant ID via witte boekje-externe koppelingen-tabblad Risk Explorer
  • Instellen automatische taak-Workflow: bij ontvangst Risicoprofiel-Risico checkup via witte boekje-externe koppelingen-tabblad Risk Explorer
  • Instellen AiDBS postbus- voor ophalen Risicoprofiel en Risico Checkup documenten



Stap 4: Aan de slag met de Risk Explorer koppeling




Vragen over Risk Explorer?


Vragen over het extranet van Risk Explorer? Neem dan contact met hen op (088-0114747). Klik op onderstaande afbeelding om naar de site van Risk Explorer te gaan: