In het witte boekje onder "Aplaza kunt u uw Aplaza instellingen regelen.


Let op; voor het gebruik van Aplaza dient u aangemeld te zijn via www.aplaza.nl en in het bezit te zijn van een Bedrijfscertificaat dat geëxporteerd dient te zijn op uw server. 


Hiervoor kunt u telefonisch contact opnemen met ons via: 076-5716178.

Of een mail sturen naar onze helpdesk:


Wilt u informatie over het inregelen van het Bedrijfscertificaat? Neem dan contact op met onze Helpdesk.


Aplaza levert het volgende aan:

- Prolongatieberichten

- Mutatieberichten

- Documenten



U krijgt vervolgens een EMS postbusnummer en een wachtwoord. Deze dient u in te vullen bij uw Aplaza instellingen in Assu®.

Hiervoor gaat u via het witte boekje links bovenin uw scherm naar 'Instellingen' - 'Aplaza':


De Aplaza instellingen ook in te stellen op basis van de procescode. U kunt dan per documentsoort met de juiste procescode aangeven welke regels er automatisch verwerkt mogen worden:

Screenshot versie 1.2620 ter illustratie


Wat doet de optie "Meerdere documenten tegelijk via een wachtrij verwerken"?:

Door hier een vinkje te zetten kunt u aangeven dat bij het selecteren van meerdere digitale documenten om te verwerken deze in een wachtrij komen te staan. Dit is niet iets wat u ziet gebeuren, maar iets wat achter de schermen gebeurt zodat u gewoon door kunt werken en het systeem u niet "vast" zet in uw overige bezigheden.

Als dit vinkje aan staat dan kunt u geen automatische handelingen zetten op dit proces omdat uw pc hiermee bezig is achter de schermen.




In dit scherm kunt u ook aangeven welke berichten automatisch verwerkt moeten worden (zie voorbeeld hierboven). 


Let op; indien er een reactie verwacht wordt van de maatschappij of het documenten ook nog naar de klant verzonden moet worden wordt deze niet automatisch verwerkt!


U kunt door middel van het vinkje "Document en beschrijving invoeren bij handmatige berichtverwerking" onderaan het scherm zelf de naam en de beschrijving van het document aanpassen.


Bij de kolom 'autom. verwerken behalve bij' kunt u aanvinken of het specifieke document voor een bepaalde maatschappij niet automatisch verwerkt hoeft te worden

U dient eerst een vinkje te zetten voor het document en daarna kunt u de maatschappij (en) aanvinken die niet automatisch verwerkt hoeven te worden.

Door een vinkje te zetten bij 'Koppel aan maatschappij' kunt u de maatschappijdocumenten direct achter de maatschappij laten verwerken.





Voor het verwerken van prolongatie en mutatieberichten verwijzen wij u naar het hoofdstuk 'Prolongatie en ADN berichten'

 

Onder het tabje "Documentbeschrijvingen" kunt u aangeven welke beschrijving het document moet krijgen.

De standaardbeschrijvingen waar u uit kunt kiezen zijn te beheren via de Stamtabellen-Algemeen-documentbeschrijvingen.

 

Screenshot versie 1.2620


Dit kan later van toepassing zijn indien u standaard een bijlage bij een factuur wilt toevoegen.   



Aplaza documenten worden 1 maand bewaard in de database. Dit in verband met het feit dat de database anders te snel volloopt en zo voor een traag programma zorgt.

Dit gebeurt alleen achter de schermen dus u zult hier niets van merken. Documenten blijven gewoon te openen en niet verwerkte documenten blijven gewoon in de lijst staan.






DE APLAZA SCHERMEN VANAF VERSIE 1.2622:


Vanaf versie 1.2622 is dit scherm gewijzigd en zijn er drie tabbladen:


Tabblad Algemeen:


Onder tabblad Algemeen kunt u de Aplaza instellingen inrichten op basis van de procescode:


-Bovenaan kunt u de gebruiker aangeven met behulp van wie de berichten opgeslagen worden in het archief van Aplaza.


-U kunt hier per documentsoort met de juiste procescode aangeven welke regels er automatisch verwerkt mogen worden. (bijvoorbeeld, prolongatie, overige, aanvraag/mutatie)


-In de kolom "behalve bij" kunt u aangeven dat dit voor een bepaalde maatschappij niet mag gebeuren.


-De laatste kolom "Koppel aan maatschappij" gebruikt u als u aan wilt geven dat een verwerkt bericht in het docarchief van de maatschappij terecht moet komen. Bijvoorbeeld : "ik wil dat alle borderellen en RC controles in het docacrhief van de maatschappij geplaatst worden".


Onderaan dit scherm is er vanaf deze versie een nieuw vakje bijgekomen voor onze klanten die met onze Postenbank module werken. Door hier een vinkje te ztten wordt een verwerkt APLAZA documentn ook meteen doorgestuurd naar de intermediair.


"Documentnaam en beschrijving invoeren bij handmatige berichtverwerking" vinkt u aan als u deze zelf in wilt vullen tijdens het handmatig verwerken van berichten. Anders slaat Assu zelf standaard datgene op wat de maatschappij aanlevert.


"Meerdere documenten tegelijk via een wachtrij verwerken" geeft u de mogelijkheid een wachtrij te maken van te verwerken documenten. Deze gaan dan als wachtrij naar de server zodat Assu verder kan gaan met werken. Hierdoor hoeft u niet lang te wachten op de verwerking van berichten.




Tabblad EMS Postbussen:


Dit tabblad is bedoeld voor het invullen van de EMS postbus gegevens en inlezen van het Bedrijfscertificaat.



Tabblad "Documentbeschrijvingen:



Onder het derde tabblad kunt u de documentbeschrijvingen voor de binnenkomende documenten inregelen.